Sök:

Sökresultat:

3392 Uppsatser om Mćngkulturella skolor - Sida 1 av 227

Om inte om vore : En jÀmförande studie av tre ungdomsromaner av Marika Stiernstedt, Inger Brattström och Katarina von Bredow

Studien syftar till att underso?ka den fo?ra?ndring som skett i grundskolans la?roplaner mellan 1962-2011, vad ga?ller formuleringar om och kring arbetet med ma?ngkultur. Syftet har besvarats genom fra?gesta?llningarna: Vad utma?rker de enskilda la?roplanernas synsa?tt pa? ma?ngkultur? Vilka fo?ra?ndringar har skett i grundskolans la?roplaner under de senaste femtio a?ren, vad ga?ller synsa?ttet pa? ma?ngkultur? Metoden som anva?nts fo?r att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. En tidigare bepro?vad analysmodell har anva?nts och kategoriserat det ma?ngkulturella i la?roplanerna enligt tre niva?er.

MÄngkultur i skolan, nÄgot nytt? : En kvalitativ dokumentanalys av den svenska nioÄriga grundskolans lÀroplaner.

Studien syftar till att underso?ka den fo?ra?ndring som skett i grundskolans la?roplaner mellan 1962-2011, vad ga?ller formuleringar om och kring arbetet med ma?ngkultur. Syftet har besvarats genom fra?gesta?llningarna: Vad utma?rker de enskilda la?roplanernas synsa?tt pa? ma?ngkultur? Vilka fo?ra?ndringar har skett i grundskolans la?roplaner under de senaste femtio a?ren, vad ga?ller synsa?ttet pa? ma?ngkultur? Metoden som anva?nts fo?r att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. En tidigare bepro?vad analysmodell har anva?nts och kategoriserat det ma?ngkulturella i la?roplanerna enligt tre niva?er.

Skönlitteratur i skolan - en undersökning av skönlitteraturens anvÀndning i skolÄr ett och tvÄ

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ en fördjupad kunskap i hur nÄgra skolor arbetar med skönlitteratur, vilka arbetssÀtt man kan arbeta efter i skolÄr ett och tvÄ. För att kunna genomföra detta, började vi med att fördjupa oss i litteraturen. Efter det besökte vi fyra olika skolor för att genom intervjuer med bÄde pedagoger och elever undersöka hur dessa olika skolor anvÀnde sig av skönlitteratur i sin undervisning. NÀr vi sedan sammanstÀllde intervjuerna och fick fram resultatet, blev vi positivt överraskade över hur mycket skönlitteratur det anvÀnds i dagens skolor..

HĂ€lsoinriktade skolor - Är deras elever mer fysiskt aktiva pĂ„ fritiden?

Syftet med undersökningen var att ta reda pĂ„ om skolor genom att ha en inriktning mot idrott och hĂ€lsa frĂ€mjar elevernas fysiska aktivitet under deras fritid. Är tioĂ„ringar som gĂ„r pĂ„ skolor med inriktning mot idrott och hĂ€lsa mer fysiskt aktiva pĂ„ sin fritid Ă€n barn som gĂ„r pĂ„ skolor utan sĂ„dan inriktning? Studien har genomförts genom enkĂ€tundersökning pĂ„ tvĂ„ skolor med inriktning mot idrott och hĂ€lsa och tvĂ„ skolor utan sĂ„dan inriktning. 63 elever deltog i studien. Resultatet av undersökningen visar att nĂ„got sĂ„dant samband inte förekommer.

Hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige. Vi gjorde en kvalitativ intervjustudie, dÀr tvÄ skolor besöktes. PÄ bÄda skolorna intervjuades en rektor och en pedagog. Dessa tvÄ skolor valdes ut pÄ grund av deras mÄngfald av invandrarbarn. Den ena skolan har ett större antal barn med annan kultur Àn den andra skolan som har mesta dels svenska barn.

Identitetsförmedling via försÀljningskanaler : En studie av Gant

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige. Vi gjorde en kvalitativ intervjustudie, dÀr tvÄ skolor besöktes. PÄ bÄda skolorna intervjuades en rektor och en pedagog. Dessa tvÄ skolor valdes ut pÄ grund av deras mÄngfald av invandrarbarn. Den ena skolan har ett större antal barn med annan kultur Àn den andra skolan som har mesta dels svenska barn.

Pedagogik och framtid för landsbygdens skolor

I dagslÀget lÀggs mÄnga skolor pÄ landsbygden ner. Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lÀrare pÄ dessa skolor ser pÄ framtiden för sin skola. I studien finns lÀrares reflektioner över hur det pedagogiska arbetet sÀrskiljer sig pÄ en landsbygdsskola. De reflekterar Àven över i vilken utstrÀckning Äldersblandad undervisning kan vara en möjlighet för skolor att fortsÀtta bedriva verksamheten. Den största orsaken till att skolor lÀggs ner Àr att elevantalet har sjunkit och kommunerna behöver tÀnka ekonomiskt. Dessutom mÄste skollagen att ?utbildningen skall inom varje skolform vara likvÀrdig, varhelst den anordnas i landet? (URL 6, 2008) uppfyllas oavsett om det Àr en stor eller liten skola.

PantlÄnekontoret. : En kartlÀggning över ekonomisk utveckling av pantlÄneverksamhet i Uppsala.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tvÄ skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige. Vi gjorde en kvalitativ intervjustudie, dÀr tvÄ skolor besöktes. PÄ bÄda skolorna intervjuades en rektor och en pedagog. Dessa tvÄ skolor valdes ut pÄ grund av deras mÄngfald av invandrarbarn. Den ena skolan har ett större antal barn med annan kultur Àn den andra skolan som har mesta dels svenska barn.

"FramgÄngsrika skolor" i relation till "En skola för alla"

Syftet med denna studie Àr att med hjÀlp av diskursteori som bas synliggöra vilken pÄverkan uttrycket ?FramgÄngsrika skolor? har i en skola för allas rÀtt till likvÀrdig utbildning. Uttrycken ?FramgÄngsrika skolor? och ?En skola för alla? kan tolkas olika. Diskursen till ?En skola för alla? Àr olik diskursen till ?FramgÄngsrika skolor?.

Konkurrens inom skolvÀsendet. : En studie om lÀrares Äsikter om konkurrens mellan skolor och konkurrensens pÄverkan pÄ deras arbete.

Denna studie baseras pÄ en undersökning om konkurrens mellan skolor. Skolan Àr stÀndigt aktuell och nÄgot som engagerar de flesta. Syftet med denna studie Àr att söka förstÄelse för Äsikterna hos ett antal lÀrare i Sverige rörande skolkonkurren och dess eventuella pÄverkan pÄ dem i deras arbete. Studien grundar sig pÄ en kvalitativ studie bestÄende av semistrukturerade intervjuer med sex stycken verksamma lÀrare frÄn bÄde fristÄende och kommunala skolor. Resultatet presenteras utifrÄn frÄgestÀllningen dÀr vi besvarat frÄgorna i ordning.

Det förebyggande arbetet mot langnig pÄ skolor

Den liberala synen pÄ droger som finns idag, pÄverkar ungdomar i dagens samhÀlle. Skolan Àr en plats dÀr de pÄverkas av bÄde grupptryck och av andra yttre faktorer. Vi har i vÄr uppsats diskuterat om hur man kan förebygga langning pÄ skolor. Det Àr viktigt att man i ett tidigt skede ser till att begrÀnsa ungdomars tillgÀnglighet av alkohol och droger och skolan kan vara en viktig faktor i detta arbete. Uppsatsen Àr byggd pÄ en liten empirisk undersökning bland gymnasieelever i UmeÄ kommun.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

SkolgÄrden - ombyggnad som behövs?

Studien visar hur fem skolor har genomfört ombyggnader pĂ„ sina skolgĂ„rdar, allt ifrĂ„n planering till genomförande. Litteraturen behandlar tidigare forskning för att visa vilka aspekter som bör finnas i Ă„tanke. Även styrdokumentens betydelse för Ă€mnet behandlas. De organisationer, relevanta för studien, presenteras. Teoretisk bakgrund har tagits i Aristoteles, Vygotskij och SĂ€ljö som alla har inverkan pĂ„ varför utomhuspedagogik bör bedrivas.

"Jag ska vara snÀll mot mattanterna..." - en studie om elevers kost i skolan

Syftet med undersökningen Àr att se hur elevers kost ser ut i skolan. Vi vill veta hur olika skolor arbetar med elevers kostintag. De frÄgor vi stÀller Àr, vad skolan serverar för mat och vem det Àr som bestÀmmer vad som ska serveras. Hur kan mÄltidsverksamheten se ut pÄ tvÄ olika skolor i tvÄ olika kommuner? Vilka riktlinjer och mÄl finns betrÀffande skolmÄltider och kost pÄ skolan? Hur kan pedagoger göra kosten till en del av det dagliga skolarbetet? Hur arbetar pedagogerna med kosten pÄ de skolor vi undersökt? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar genomförde vi intervjuer med kostansvarig, rektor och mÄltidspersonal och pedagog- och elevenkÀter pÄ tvÄ skolor i tvÄ olika kommuner i SkÄne.

Att inte vara sÄ jÀvla försiktig : En studie i hur skolor arbetar mot hedersrelaterat förtryck

Bakgrund: Som blivande högstadie- och gymnasielÀrare stÀllde vi oss frÄgan hur man som skolpersonal bör och skall agera gÀllande hedersrelaterat förtryck dÄ detta Àr nÄgot som vi kan komma att stöta pÄ vid framtida arbetsplatser.Syfte: Syftet med uppsatsen var att bidra till förstÄelsen om hur skolor arbetar med och förebyggande mot hedersrelaterat förtryck.Metod: Vi valde att anvÀnda oss av den kvalitativa intervjumetoden. Valet av metod har gjorts utifrÄn vÄra frÄgestÀllningar som söker svar pÄ hur skolor arbetar med respektive förebyggande mot hedersrelaterat förtryck. Vi valde att göra en semi-strukturerad intervju vilket innebÀr att vi utgÄtt frÄn fasta frÄgestÀllningar som grund för ett samtal kring Àmnet.Resultat: I studien framkom det att erfarenheten kring hedersrelaterat förtryck skiljer sig frÄn skola till skola. Vissa skolor arbetar stÀndigt med problematiken medan andra skolor inte har nÄgra erfarenheter kring hedersrelaterat förtryck. Flera av skolorna som deltog i undersökningen hade inga egna utarbetade handlingsplaner för hur skolan skulle agera i Àrenden gÀllande hedersproblematiken, samtidigt som det fanns skolor med vÀl inarbetat material.

1 NĂ€sta sida ->